Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 19. november 2011

Nettsky eller ikke?

I denne oppgaven er jeg blitt bedt om å reflektere rundt de mulighetene og utfordringene vi har i skolen dersom vi skal basere det digitale læringsarbeidet vårt på tjenester i ”cloud computing”. Jeg ser både fordeler og utfordringer dersom vi velger å basere alt arbeid i skolen ved å bruke nettsky.

En av fordelene kan være at en har alt lett tilgjengelig og samlet på en plass. Man er ikke avhengig av å være tilknyttet en spesifikk datamaskin, men kan logge seg på hvilken som helst maskin hvor som helst i verden. Når en har en datapark med elevmaskiner på skolen er det ikkje nødvendig for eleven å måtte logge seg på den same maskinen hver gang fordi det da er likegyldig hvilken maskin eleven jobber på. Dersom elever er borte fra skolen i lengre tid har de også muligheter til å oppdatere seg på kva læringsarbeid og kunnskapsmål de skal ha tilegnet seg i perioden siden de får tilgang til det de trenger hjemme eller andre steder de måtte befinne seg.

Skolene trenger heller ikke investere i så mye avansert og dyrt IKT-utstyr. Nettskyen tilbyr de programmer og tjenester som ellers måtte vært satt opp lokalt på skolen. Elevene vil ikke trenge dyre og fullt utstyrte PCer. De kan klare seg med en maskinvare som er enklere, som for eksempel Nettbrett eller NettPcer.

En av utfordignen kan være at en må ha tilstrekkelig båndbredde. Får en problemer med internetttilgangen har en ikke tilgang til noe som ligger i nettskyen. Da blir en gangske ”hjelpeløs”. På skolen vil dette få store bølger. Elevene vil ikke få tilgang til arbeidet sitt eller ha muligheter til å holde seg oppdatert på kunnskapsmålene og læringsarbeidet.

Nettskyen er ikke noe man kan kontrollere. Man har ikke selv kontroll over hvilke programmer eller tjenester den gir. Er det noe man ikke liker med nettskyen kan man ikke bare ringe om hjelp. En kan heller ikke få det fjernet på noen som helst måte. En må godta det som er tilgjengelig.

Som oppsummering kan jeg si at å bare satse på nettsky kan skape større utfordinger enn skolen er tjent med. Det beste vil være en kombinasjon. Kommunen/skolen har en form for lokal nettsky. Elevene er ikke avhenging av å logge seg på samme maskin hver gang de skal jobbe med arbeidet sitt, men kan bare hente arbeidet dersom de er tilkoblet det lokale nettverket. I tillegg har skolene en LMS-plattform som elevene kan laste opp arbeidet sitt. Dette vil ligge i nettskyen slik at de har tilgang til det når de måtte ønske det. Makinparken koster gjerne mer å kjøpe inn, men man kan i større grad bestemme selv hva man vil skal være tilgjengelig for elevene.

___________________________________________________
Kilder:
Antvort K digitale læringsmiljø 2 HVO 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar