Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 24. september 2011

Filforvirra....

Hvor er fila mi?, dokumentet mitt?
Hvor er minnepinnen med 4 sanger i?
Hvor er utskriften?, og kopien?
Jeg var sikker på jeg hadde den i går!!”

Det går nesten ikke en dag uten eg hører paniske rop fra en eller flere av mine kollegaer. De river seg i håret litt desperat der de leter etter en fil de var sikker på de hadde lagret, men borte er den.

På vår skole er vi koblet til kommunen sitt nettverk. Der har alle sitt eget hjemmeområde. I utgangspunktet er det her vi skal lagre alle våre personlige filer. Vi har også muligheter til å lagre dem lokalt på maskinen.

For mange er dette som å tre inn i en stor og uoversiktlig verden. Filer over alt, ingen struktur. Det er en utfordring, fordi ikke alle forstår forskjellen. Slik systemet vårt fungerer, er det slik at om man bare velger å trykke på lagre når en har skrevet et dokument, lagrer det seg automatisk på hjemmeområdet. Ikke lokalt på maskinen. Derfor kan det være forvirrende for de fleste. De skal hente dokumentet sitt og går inn i mine dokumenter lokalt på maskinen og finner da ingenting. Dette medfører frustrasjon og til tider panikk.

For IKT-ansvarlig på skolen kunne opplæring til de som sliter med den digitale hverdagen i hvordan tingene henger sammen vært en løsning. Mange trenger opplæring i det grunnleggende for å unngå store frustrasjoner og paniske øyeblikk før de skal gå til undervisning. Det å ha kontroll på hvor filene er gjør hverdagen enklere.

1 kommentar:

  1. Jeg husker tilbake til tiden vi var nødt til å kunne skrive kommandoer i DOS. Det var en tid som var ekskluderende for mange, men de som var inne, var inne. Med enklere brukergrensesnitt trenger en ikke lenger å gå i dybden. man kan forholde seg til ikoner, vinduer og klipp og dra. Min påstand er at noe ble borte på veien.

    Dersom du ikke hadde struktur i "gamle dager" var det ensbetydende med at du ikke klarte å bruke verktøyet. Du måtte ha minimum av oversikt over filer og kommandoer. I dag trenger en ikke å tenke over fil-etternavn, plassering, osv. Softwaren i brukergrensesnittet gjør jobben for deg.

    Problemet er når noe ikke fungerer som det i utgangspunktet skal. Et lite eksempel er når man har ulike områder for lagring. Fellesområde og personlig område som ligger på en felles kommunal server. Opprettet lagringsområde på lokal disk og personlig område på lokal disk knyttet til din brukeridentitet.

    Denne inndelingen krever at du har en viss forståelse for begreper som server, lokale disker, osv.

    SvarSlett