Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 19. november 2011

Lærere og sosiale medier

Professor Arne Krokan sier at det er en unnlatelsessynd at lærerne ikke er på Facebook. Jeg må si meg enig med han. Vi må henge med i svingene angående hvordan elevene kommuniserer på fritiden. Dersom vi som pedagoger ikke vet hvordan ungdommen kommuniserer og samhandler har vi lite vi skal stille opp med. Dette betyr ikke at vi må involvere oss ved å invitere dem inn som venner på vår private facebook-profil, men vi må vite hvordan slike sosiale medier fungerer.

En helt annen side er det å innføre slike sosiale medier inn i undervisningen. Slike medier kan være med på å ta oppmerksomheten fra den læringsprosessen som skjer i klasserommet. Min erfaring er at elevene på ungdomstrinnet ofte har vanskeligheter med å konsentrere seg om flere oppgaver på en gang. For noen er det å notere fra tavlen og høre hva læreren sier en utfordring. De må ofte bare gjøre en av tingene. Tillater man de sosiale mediene inn i en slik situasjon mener jeg at læringsmiljøet ikke blir tilstrekkelig.

Bruk av sosiale medier kan også være nyttig om man bruker det som en del av læringsprosessen. I en læringsprosess ønsker en gjerne at elevene kommer med kommentarer og egne meninger. Da kan slike medier være gode å ha. Elevene kan utfordre hverandre og komme med løsninger og kommentarer som lærer overvåker fra sin maskin. Utfordringen kan bli at de også går inn i andre sosiale medier i stedet for å følge med.

Kort oppsummert så må lærerne følge med i tiden, men de må også vite når en skal bruke sosiale medier og når de skal sette på bremsen og holde dem utenfor klasserommet.

______________________________________________________
Kilder:
 http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7758916 (lastet ned 20.11.11)

1 kommentar:

  1. En liten på siden kommentar: Kan lærere være venn med elever på Facebook? Når Krokan hevder at det er unnlatelsessynd at lærere ikke har et aktivt forhold til sosiale medier er dette en kommentar jeg støtter fullt ut. Imidlertid reiser det seg noen etiske/moralske spørmål når lærere har elever som "venner" på Facebook. Jeg ser her to problemområder.

    For det første må en diskutere begrepet "Venner". På Facebook ser vi at dette er utvannet i forhold til de vennerelasjoner som en har ellers i livet. Facebook venner må derfor ses på som et eget relasjonsbegrep. I et slikt lys er det mulig at lærere kan ha elever som venner. Men, mitt andre problemområde er det største. Hvor langt inn på livet ønsker en sine elever. Selv om du kan ha en profesjonell side på Facebook vil du være avhengig av hva resten av dine "venner" kommenterer og legger ut om/av deg.

    Konklusjonen min ble etter 2 år med elever som venner var at jeg sendte ut en forklaring til alle mine elevvenner og sa at dette "venneforholdet" var slutt og at vi i fremtiden kunne ha en liknende kommunikasjon på skolens LMS

    SvarSlett