Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 26. november 2011

Lærerne pedagogiske vindmøller


Bildet er hentet fra: rikspolitik.origo.no

Da KL06 og de nye forskriftene for læring kom måtte lærerne
få et nytt syn på hva læring er, hvordan man organiserte
undervisningen og hvordan man vurderer elevene.

Forskriftene i den nye opplæringsloven fra 2006 kapittel 3.3 - 3.5 legger vekt på at det er kompetansen til eleven som skal vurderes gjennom underveisvurdering og sluttvurdering. (Opplæringsloven 2006: 6-7)

Kunnskapsløftet gir også et klart uttrykk at det er kompetansen til eleven som skal vurderes. Kunnskapsmålene fra L97 er erstattet med kompetansemål i LK06. Kunnskapsløftet legger også vekt på at sluttvurderingen ikke kommer før etter 10. klassetrinn, alt annet er underveisvurdering.

Så hvordan passer digital kompetanse inn her? I LK06 ble det lagt til et femte kompetansemål, nemlig digital kompetanse. ”I kompetansemålene i læreplanene for fag er mål for fem grunnleggende ferdigheter integrert på det enkleste fags premisser. De grunnleggende ferdighetene er:
  1. Å kunne utrykke seg muntlig
  2. Å kunne utrykke seg skriftlig
  3. Å kunne lese
  4. Å kunne regne
  5. Å kunne bruke digitale verktøy
Elevene skal i arbeidet med fagene tilegne seg de grunnleggende ferdighetene, som er forutsetninger for videre utvikling og læring.” (LK06: 10)

For å få en bedre innsikt i hva digital kompetanse er må en se på tre definisjoner for å se en bredere forståelse av begrepet.

Digital kompetanse: ”Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet” (ITU, 2005)

Lærerens digitale kompetanse: ”Læreren sin evne til å bruke IKT faglig med et godt pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn og være bevisst hva dette har å si for læringsstrategiene og danningsaspektene til elevene” (Krumsvik, 2007: 74)

Eleven sin digitale kompetanse: ” Eleven sin evne til å bruke digitale læremiddel, standardverktøy og sosiale medium faglig og være bevisst på hva disse digitale verktøyene har å si for sitt eget læringsarbeid og digital danning.”(Krumsvik, 2011a: 5)

Går en nærmere inn på elevens kompetanse ser en at det er mer enn bare det å ha ferdigheter på hvordan man skal bruke en datamaskin. Elevene skal ikke bare lære hvordan man bruker de digitale verktøyene men også kunne bruke dem for å tilegne seg læring og nå kompetansemålene som er fastsatt i fagene. Dette vil ta tid, så elevene må allerede fra de første skoleårene måtte få kjennskap og kunnskaper om hvordan de skal bruke de digitale verktøyene for så på ungdomsskolen ha større muligheter til å bruke dem for læring siden opplæringsloven understreker at det er her sluttvurderingen skal finne sted. Da må også lærerne har mulighet til å kunne vurdere den digitale kompetansen til elevene.

Går en videre og ser på lærerens digitale kompetanse understreker den at lærerne ikke bare må ha ferdigheter i hvordan man bruker de ulike digitale verktøyene, men vet også hvordan de skal implementere dem i undervisningen. Lærerne skal også ved å bruke disse digitale verktøyene bevisst slik at de blir integrert i pedagogikken og på de ulike fagene sine premisser. I kunnskapsløftet står det hva den digitale kompetansen innebærer i hvert fag. Det er viktig at lærerne er bevisst at fagene har sine fagspesifikke digitale verktøy og digitale sjangre som er knyttet opp til faget. Alle fagene kan også knyttes opp til sosiale medium og en del digitale verktøy, som analyseprogrammer og kommunikasjonsprogram, tekstbehandlingsprogrammer, presentasjonsverktøy med mer. (Krumsvik, 2011: 11-13)

Av studiene til Hattie 2009 kom det frem at det er læreren som er nøkkelen til at elevene tar i bruk de digitale verktøyene som en del av fagene og dermed lærer for å lære. Læreren har altså en viktig rolle for å øke det digitale kompetansenivået til elevene – de skal være læremestrene. Da må også lærerne ha de digitale kunnskapene og kompetansen på plass slik at de kan bli gode rollemodeller. (Krumsvik, 2011: 8-9)


Lærerne har ikke ord på seg til alltid å hoppe på endringer med liv og lyst. Vi er skeptiske og tilbakeholdne og det tar ofte tid før vi våger oss ut på nytt terreng. Etter LK06 har vi måttet gjort noe med den digitale kompetansen vår og de fleste av oss bruker etter hvert mye tid på IKT i skolen. ”Når endringsvinden blåser, bygger noen vindskjermer mens andrebygger vindbøller” (Krumsvik 2011:51)


Kilder:
Krumsvik, R.J (2011) Den digitale lærer – digital kompetanse i praksis Oslo: Pedlex Norsk
Skoleinformasjon
Kunnskapsdepartementet (2006) Læreplan for den 13-årige grunnskoleopplæringen Oslo:
Statens Forvaltningsteneste
Kunskapsdepartementet (2006) Lov om grunnskolen og den videregående
opplæring(opplæringsloven) www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html (lastet ned
26.11.11)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar