Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 26. november 2011

Akademisk skriving



Bildet er hentet fra
http://www.svogerforskning.blogspot.com/
 
Da jeg søkte etter hvordan man skal skrive oppgaver på internett, fikk jeg mange kilder med gode tips og råd. De kunne alle fortelle meg at sitater alltid skal ha referanser, at en skal gi beskjed og hvor man har opplysningene fra og at det er viktig å skille mellom egne og andres synspunkter, formuleringer og argumenter. (Universitet i Oslo, Høgskolen i Bergen)

Som lærer på 10. trinn gir jeg mange større oppgaver til elevene mine der de må "ut" av lærebøkene for å finne mer informasjon om et gitt tema. Da bruker de som regel Internett og søkemotorer som Google. Et lite ord i Google og de får mange treff som gir dem ny informasjon de kan ta med i oppgaven sin.

Det jeg opplever når oppgaven så er levert på LMS-plattformen er store utslag i plagiatkontrollen. Jeg forventer ikke at de skal kunne skrive en oppgave på samme nivå for en som studerer på høgskolenivå, men jeg forventer at de skal jobbe med de kildene de bruker og ikke ”klippe og lime” uten noen form for kildekritikk. 

Her tenker jeg skolen og pedagogene har en jobb å gjøre. Vi er åpenbart ikke klar nok på reglene for den type oppgaveskriving og hvilke forventninger vi har til de oppgavene de leverer inn. Jeg har gjentatte ganger brukt tid til å forklare viktigheten med kilder og referanser til elevene mine, men ser at jeg må jobbe mer det dette i fremtiden også. Jeg tenker at dette også er en del av den digitale kompetansen elevene skal tilegne seg. ”(….) der de kan lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder, mens den kritiske og kreative evnen også fordrer evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer og medieformer.” (St. meld 30, 2003-2004: 48)


Kilder :

Høgskolen i Bergen www.uib.no/fs/ih/ressurser/akademisk-skriving (lastet ned 26.11.11)
Høgskolen i Østfold http://www.hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_ (lastet ned 26.11.11)
St.meld.30 (2003-2004)
Universitetet i Oslo Akademisk skriving  http://www.uoi.no/ (lastet ned 26.11.11)

1 kommentar:

  1. Eg syns lim og klipp kan ha ein hensikt, men det må ikkje vere at ein automatisk bare klipper og limer. Det å få elevane til å bli meir kritisk til bruk av infomasjon på nettet er ei viktig oppgåve.

    SvarSlett