Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

mandag 21. november 2011

Digital kompetanse

Digital kompetanse, ordet ligger liksom der og flyter. Jeg fant ut at jeg skulle spørre kollegaene mine om hva de mener ligger i digital kompetanse. Da jeg spurte fikk jeg like mange versjoner av svaret. Ingen kunne gi meg et klart svar, men to faktorer hadde de til felles. Alle mente at kunnskapene og ferdighetene vi har om hvordan en skal bruke en datamaskin og forskjellige programmer er digital kompetanse. Dette stemmer jo for så vidt over ens med hva en kan lese om i bøkene. ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring” (Erstad 2005:101). ”Digital kompetanse er summen av enkle IKT-ferdigheter, som å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøyer og medier” (St.meld. nr.30 2003-2004: 48)

Hver dag ser vi elever bruke datamaskiner til alt fra å skrive oppgaver og lage presentasjoner. Men er de egentlig digital kompetente? Hver uke lager kollegaene mine arbeidsplaner og formidlinger, er de digitale kompetente? Ser vi på det ut fra definisjonen til Erstad og st.meld. 30 skal det mer til enn å kunne skrive for å kalle seg digital kompetent. Det er ikke nok å bare ha de tekniske ferdighetene på plass.

Jeg mener at å være digital kompetent må elevene kunne gjøre nytte av de digitale verktøyene slik at de får større kunnskap i fag og tema. For mine kolleager vil jeg si at de i tillegg må kunne gjøre nytte av de digitale verktøyene i det pedagogiske arbeidet sitt slik at det fremmer læring for elevene. Erstad nevner det også der han sier at ”digital kompetanse er et komplekst og sammensatt begrep og kommer i uttrykk på ulike nivåer”: grunnleggende ferdigheter, kunnskap om digitale medier, kunnskapsutvikling innen bestemte fag og temaområder, utrykk for elevens læringsstrategier og digital dannelse (Erstad 2005: 116)

Om vi er digital kompetente på vår skole gjenstår å se…..

____________________________________________
Kilder:
Erstad, O Digital kompetanse i skolen 2005 2. utgave
St. meld. 30 Kultur for læring 2003-2004

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar