Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 26. november 2011

Akademisk skriving og "stjeling av åndsverk", min kommentar

Jeg jobber på ungdomsskolen og på 10. trinn i år. Elevene mine får mange oppgaver der de også bruker søkemotorer på nettet for å finne mer nyttig informasjon. Det er viktig at vi lærer elevene bruken av kilder og henvisninger. Jeg får ofte oppgaver av elever der opp til 80% av innholdet er plagiat fra nettsider.

Denne delen av den digitale kompetansen er viktig og lærerne har en jobb å gjøre i klasserommene. Elevene må læres hvordan man er kritisk til kildebruk og ikke minst hvordan man skal bruke dem i oppgaver.

1 kommentar:

  1. Eg har fått oversetningar, der elevar har brukt google translate og krysset fingrane «Håpar ikkje Herold finne ut av det». Ps det er aldri noko problem å finne ut av det.

    Eg er heilt enig at vi må lære elevane opp i kritisk kjeldebruk. Eg kan tenke meg at dei fleste er fornøyd bare det er noko som passer i oppgåva.. Vi har ein stor jobb på det området.

    SvarSlett