Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 28. april 2012

Three-Click Rule


Brukervennlighet handler om å finne det man søker. Joshua Porter har skrevet en artikkel der han setter lys på ”Three-Click Rule. Man skal bare ha tre museklikk før man finner det man søker.( http://www.uie.com/articles/three_click_rule/)

Med tankene til Joshua Porter i hodet vil jeg introdusere det jeg mener er viktig når vi bruker læringsplattformer i skolen.

Forrige uke var jeg på en tre-dagers Its learning brukerkonferanse. Et av foredragene gikk ut på å gi elevene gode opplevelser når de bruker Its learning. Det jeg satt igjen med er at design og brukervennlighet er viktig dersom elevene og lærerne skal bruke læringsplattformen og få gode og nyttige opplevelser.

* Horton og Lynch mener det er visse punkter som er viktige for å vise hva god web-design er:
* Hold deg til det enkle
* Vekk brukerens interesse og oppmerksomhet
* Helst ikke animerte bilder, da dette kan være et irritasjonsmoment
* Bare to typer fonter
* Unngå bruk av store bokstaver
* God navigasjon -  brukeren føler seg hjemme og vet hva som kommer når han trykker på en lenke

I Its learning har vi fagrom. I disse fagrommene kan lærerne legge ut all mulig informasjon. Denne informasjonen legger seg som en trestruktur på venstre skjermside. Som lærer er det viktig at en har en god mappestruktur, men den må også være av den grad at elevene forstår hvor de skal finne informasjonen. Her er det fagdashbordet kommer inn…..Det er her lærerne kan lage opplevelsen i faget komplett. Vi kan designe dashbordet etter eget ønske og slik at elevene med enkle tasterykk finner alt de trenger uten å gå inn i den kompliserte trestrukturen. Min erfaring etter å ha brukt Its learning noen år er at designen på dette dashbordet er viktig. Elevene vil ikke bruke det dersom det ikke er innbydende og brukervennlig. Da vil de fort gi opp eller la være å besøke fagrommet i det hele.

Horton (2003) sier at man skal holde seg til det enkle, men likevel vektlegge viktige element slik at de vekker interesse slik at brukeren velger å bruke oppmerksomheten sin på siden. Det kan da være viktig å legge til grunn disse prinsippene når vi designer fagrommene i Its Learning.


______________________________________________________________________________

Kilder:

Hoem, J (2002) Informasjonsdesign for digitale medier [Internett] Tilgjengelig fra

informasjonsdesign.no: http://infodesign.no/bok1/
 
Horton, S (2003) Acces by Design, Tilgjengelig fra: http://universalusability.com/index.html
 
Horton,S and Lynch, P: Web Style Guide 3rd Edition, (2009). Tilgjengelig fra:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar