Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

onsdag 25. april 2012

Avgrense problemstilling


Produktmålet jeg kom frem til er ” En instruksjonsvideo som gjennom konkrete eksempel, kan øke ferdighetene, kunnskapen og kreativiteten til lærerne på ungdomstrinnet når de skal bruke de digitale tavlene i undervisningen.

For å komme frem til denne problemstillingen måtte jeg gjøre flere avgrensinger.  Jeg hadde allerede fått utdelt temaet, nemlig digital kompetanse.


Digital kompetanse er et vidt begrep og kan være vanskelig å definere. Jeg tok derfor utgangspunkt i definisjoner på hva digital kompetanse er.

 ”Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet”. (ITU, 2005)

 ”Læreren sin evne til å bruke IKT faglig med et godt pedagogisk-didaktisk IKT-skjøn ov være bevisst hva dette har å si for læringsstrategiene og danningsaspektene til elevene”. (Krumsvik, 2007: 74)

 Eleven sin evne til å bruke digitale læremiddel, standardverktøy og sosiale medium faglig og være bevisst på hva disse digitale verktøyene har å si for sitt eget læringsarbeid og digital dannelse”. (Krumsvik, 2011a: 5)

Etter å ha sett på definisjonene på hva digital kompetanse er bestemte jeg meg for først å gjøre en avgrensing innenfor hvilken gruppe produktmålet mitt skal rette seg mot. Målgruppen min er lærerne på ungdomsstrinnet.

 Men hva skulle være formålet med dette produktet – i min problemstilling en video. Jeg gjorde en formålsavgrensing. Jeg vil at videoen min skal være med på å øke den digitale kompetansen til lærerne på ungdomstrinnet.

Her så jeg at jeg måtte gjøre en grundigere avgrensing i hva jeg la i den digitale kompetansen. Å bare skrive digital kompetanse kan ut fra definisjonene bety mye. Jeg jobbet derfor videre med å avgrense temaet digital kompetanse og nærme meg en problemstilling.


Her nærmer jeg meg noe som kan bli et produktmål, men må gå noen runder til.



Ikke helt i mål enda, det mangler noe. Jeg gjør flere avgrensinger i problemstillingen.

Nesten der. Jeg gjør enda en avgrensing for å gjøre problemstillingen enda litt bedre















Da var problemstillingen i boks. Nå har jeg en problemstilling som oppgaveteksen krever, så nå kan jeg formulere produktmålet mitt













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar