Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

mandag 23. april 2012

Kommentar til "Vis respekt"

Du finner blogginnlegget jeg kommenterte her

Da jeg leste dette innlegget traff det meg midt i hjerteroten. Jeg kan bare si meg enig i at det er fryktelig trist og lite fintfølende når familiemedlemmer får dødsbudskapet servert via facebook.

Terje Rasmussen skriver i boken mediedanning og mediepolitikk om medmennesket på skjermen. Her mener han at vi må ta utgangspunkt i Immanuel Kants tre dimensjoner: kunnskap, estetisk dømmekraft og etikk. Han mener det bare er omgivelsene i barndommen og oppveksten som kan sørge for at vi blir et helstøpt menneske med moralsk utrustning, medfølelse og rettferdighet.(Terje Rasmussen 2007: s. 79). Derfor synes jeg det er viktig at vi som voksne sørger for at den neste generasjonen blir moralske mennesker med god mediedanning. På den måten vil de kanskje tenke seg om to ganger før de publiserer slike tankeløse innlegg på facebook.



Kilder:
Vettenranta, S (red.) 2007     Mediedanning og mediepedagogikk  Gyldendal Akademisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar