Denne uken var jeg på et 3-dagers Its learning seminar i Bergen.
En av foredragsholderne der var Elisabeth Staksrud, forsker ved Institutt for medier
og kommunikasjon ved universitetet i Oslo. Et av temaene hun addreserte her var
nettopp hvordan elevene skal bli flinkere på personvern når det der på de digitale
sosiale arenaene som Facebook.
Hun mente at man i skolen setter for strenge restriksjoner når
elevene er på nett. Lærerne er hele tiden redde for at elevene ikke for med seg
hva som blir undervist når de også samtidig er inne på steder som facebook. Hun
mente at en av skolens viktigste rolle i tiden fremover vil
bestå i å la elevene gå ut som gode og moralske
nettbrukere. Når elevene kommer ut i den virkelige verden må de kunne det å kombinere
disse to verdenene. Hvis ikke de gjør det, vil de få problemer i arbeidslive mener
Staksrud.
Derfor er jeg enig med dere i at man bør etter hvert la steder
som facebook bli en del av undervisningen og bruke det sosiale nettstedet for det
det er verdt. Ikke la det bli en negativ faktor i skolehverdagen, men snu det til
en del av læringsprosessen til elevene.
For å se bloggen jeg har kommentert kan du trykke
her
Fint innlegg! Eg syns at Stakrud her har eit godt poeng. Det første eg gjorde når eg begynte som lærar i skulen, var å bruke facebook som ein samling for faglig diskusjon i ungdomskulen. Elevane får da eit innblikk i at sosiale medier kan brukast til mykje meir enn bare "slarv":) Å bruke Facebook og til dømes Youtube, kan ein skape multimodale tekstar, som i tillegg til skriftleg matriale kan bestå av bilder, videofilmar, lydfiler og/eller hyperlenkjer.(L.Harboe "Norskboka.no : 15)
SvarSlett