Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 28. april 2012

Kommentar til Podcast og Facebook

Denne uken var jeg på et 3-dagers Its learning seminar i Bergen. En av foredragsholderne der var Elisabeth Staksrud, forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved universitetet i Oslo. Et av temaene hun addreserte her var nettopp hvordan elevene skal bli flinkere på personvern når det der på de digitale sosiale arenaene som Facebook.


Hun mente at man i skolen setter for strenge restriksjoner når elevene er på nett. Lærerne er hele tiden redde for at elevene ikke for med seg hva som blir undervist når de også samtidig er inne på steder som facebook. Hun mente at en av skolens viktigste rolle i tiden fremover vil  bestå i å la elevene gå ut som gode og moralske nettbrukere. Når elevene kommer ut i den virkelige verden må de kunne det å kombinere disse to verdenene. Hvis ikke de gjør det, vil de få problemer i arbeidslive mener Staksrud.


Derfor er jeg enig med dere i at man bør etter hvert la steder som facebook bli en del av undervisningen og bruke det sosiale nettstedet for det det er verdt. Ikke la det bli en negativ faktor i skolehverdagen, men snu det til en del av læringsprosessen til elevene.


For å se bloggen jeg har kommentert kan du trykke her

1 kommentar:

  1. Fint innlegg! Eg syns at Stakrud her har eit godt poeng. Det første eg gjorde når eg begynte som lærar i skulen, var å bruke facebook som ein samling for faglig diskusjon i ungdomskulen. Elevane får da eit innblikk i at sosiale medier kan brukast til mykje meir enn bare "slarv":) Å bruke Facebook og til dømes Youtube, kan ein skape multimodale tekstar, som i tillegg til skriftleg matriale kan bestå av bilder, videofilmar, lydfiler og/eller hyperlenkjer.(L.Harboe "Norskboka.no : 15)

    SvarSlett