Kunnskapsløftet sier at”musikkfaget skal gi grunnlag for utvikling av kreativitet og skapende evner slik at elevene blir i stand til å skapemusikalske uttrykk ut fra egne forutsetninger”(Kunnskapsløftet 2006: s.100)
”Ulike musikkinstrumenter og digitale verktøy anvendes både i musikalsk skaping og til opptak og bearbeiding av lyd og musikk til ens egne komposisjoner. Komponere omfatter også musikkorientering og refleksjon om musikk og musikalske erfaringer”(Kunnskapsløftet 2006: s. 101)
I tiende klasse på skolen min har vi dette året hatt en oppgave der elevene skal skape sitt eget rytmeinstrument. I fortsettelsen skulle de komponere sin egen rytme med instrumentet sitt, gå sammen i grupper, sette rytmene sammen til en komposisjon og deretter spille den inn digitalt. I prosessen opplevde både elevene og jeg at å spille inn det de hadde komponert ganske greit og kvaliteten ble heller ikke så aller verst.
I etterkant av denne oppgaven har jeg ”lekt” meg litt i audacity og mixet sammen noen av opptakene til en ny komposisjon. Jeg har selvsagt fått tillatelse fra elevene mine å bruke innspillingene deres.
For å høre på jingelen trykk her
For å høre på jingelen trykk her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar