Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

onsdag 25. april 2012

Samtykke


I løpet av et skoleår blir det tatt mange bilder, filmsnutter og lydopptak. Men hva er poenget med alle disse opptakene dersom de bare blir lagret på en harddisk og aldri sett på igjen? Skolen og elevene vil gjerne ha muligheten til å lytte og se disse opptakene om og om igjen. Dette betyr at skolen på et eller annet vis gjerne publiserer opptakene sine på et nettsted. Ofte kan dette være skolens hjemmeside eller klassens blogg.

Når skolen som institusjon skal publisere film, bilder eller lyd som elevene deltar på er det viktig at vi på forhånd innhenter samtykke fra foreldrene dersom barnet er under 15 år. Er det eldre kan det selv skrive under. (Antvort, DKL104, Hensyn 2012: s. 12-13)

Under dette DKL-studiet har jeg involvert elevene mine i oppgaver som gjelder film, lyd eller bilde. Utover i studiet har det måtte bli mange samtykkerklæringer. For det er ikke nok at foreldrene skriver under på en, og så er det det gjort. Nei, de må spørres hver gang jeg publiserer noe.

I den forbindelse laget jeg en samtykkerklæring for min skole og som kan brukes i ulike sammenhenger. Jeg har tatt utgangspunkt i en jeg fant medietilsynet sine sider (http://www.medietilsynet.no/no/trygg-bruk/Larere/Testside-larere/) og gjort noen modifikasjoner.

For å se samtykkeskjemaet mitt kan du trykke her.

___________________________________________________________________________________

Kilder:
Antvort, K      Hensyn            DKL104N                  HVO

Mediatilsynet, http://www.medietilsynet.no/no/Trygg-bruk/Larere/Testside-larere/ (nedlastet 25.04.12)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar