Tid er et relativt begrep. Hva er for liten tid og hva er for
mye tid. I prosjektarbeid synes jeg ofte å ende opp med enten det ene eller det
andre alternativet. Å drive prosjektarbeid i skolen er en utfordring. Du kan nesten
planlegge et prosjekt i hjel og likevel bomme helt totalt på tidsbruken. Det tok
meg noen år før jeg fikk taket på det å undervise prosjektorientert blant ungdomsskoleelevene.
Jeg underviser blant annet i musikk. Dette er et ypperlig fag å bruke til medieproduksjon.
Elevene får knytte flere elementer inn i faget og jeg får et breiere vurderingsgrunnlag
når jeg skal vurdere dem.
Om meg
- Rannveig
- Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.
mandag 23. april 2012
Kommentar til ”Hvorfor medieproduksjon i skolen?”
Blogginnlegget jeg har kommentert kan du lese her
Men skal elevene drive med mediproduksjon kan jeg ikke annet
enn å si meg enig i at tiden spiller en stor rolle når en skal drive med medieprodukjon
i skolen. Men samtidig vil jeg si at ungdommer oftest jobber best under press.
Som musikklærer har jeg ofte gitt elevene oppgaver som er prosjektorientert. Det
jeg har erfart er at dersom eg gir dem for ”mye” tid etter at idemyldringsfasen
er over og den avgrensede problemstillingen er på plass, sklir ofte prosjektet
ut i sanden. Men har de derimot litt tidspresspress på seg kan de produsere de
mest fantasifulle og kreative produksjonene.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar