Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 3. mars 2012

Nyhetsartikkel

Bergens Tidene nettavis sin Frontkollisjon på Sotra er en nyhetsartikkel. Den har oppbyggingen til en nyhetsartikkel; tittel, ingress, signatur, bilde, mellomoverskrift, bildetekst og brødtekst. (www.norsksidene.no)




Tittelen, Frontkollisjon på Sotra, vekker interessen hos leseren. Den har også sammenheng med resten av teksten. Artikkelen er signert av den/dem som har skrevet den. Ingressen er skrevet med feit skrift og oppsummerer hovedpunktene. Brødteksten forteller om historien der de viktigste opplysningene kommer først og de mindre viktige til slutt. Reporteren siterer vitnene sine.

Artikkelen følger den omvendte pyramiden(D, Tvedt: s113):

Bildet er hentet fra norsksidene













Artikkelen har også mellomoverskrifter slik at den blir lettere å lese. Den har bilder som er med på å forsterke og fortelle mer om nyheten. De fanger også oppmerksomheten til leseren. Bildeteksten forteller hva leseren ser på bildene.

Nyhetsartikkelen i Bergens Tidende nettavis har fire av den fem nyhetskriteriene som skal til for at redaksjonen i en avis skal vurdere å dekke en historie
1.      Konflikt
2.      Vesentlig
3.      Identifikasjon
4.      Sensasjon
5.      Aktualitet
Artikkelen har en faktavinkling. Den er objektiv og konkluderer ikke.
Vil du lese hele nyhetsartikkelen kan du gjøre det her.



Kilder:            Tvedt, D Ideane ned på papiret Kompendium i mediedesign DKL 104
                        www.norsksidene.no (nedlastet 03.03.12)

1 kommentar:

  1. Her har du fått frem de mest vesentlige sjangertrekkene for å beskrive nyhetsartikkelen, men jeg har et par moment jeg gjerne vil spinne litt videre på. Denne artikkelen kunne også ha startet skrevet slik:

    Klokken 14.41 ble politiet varslet om en frontkollisjon på riksvei 555, og den ene bilen tok fyr kort tid etter sammenstøtet.

    Da har man tatt helt bort det personlige, men vil i følge Einar Østgaard (1967) da ta bort noe av nyhetsverdien. Journalister bruker ofte å la en person representere eller gi uttrykk for abstrakte idéer eller handlinger, slik som i denne nyhetsartikkelen. Det bør også trekkes frem at denne artikkelen ikke ville ha like høy nyhetsverdi dersom den var publisert i Sunnmørsposten, da nyhetsverdi er geografisk betinget (Schwebs & Østeby, 2007, s.114).
    _______________________________________
    Schwebs, T., & Østeby, H. (2007) Media i samfunnet. Oslo: Samlaget

    SvarSlett