Om meg

Bildet mitt
Jeg var utdannet adjunkt i 2001 og jobber som allmennlærer på Tranevågen ungdommskule på Sotra utenfor Bergen. Her har jeg jobbet siden skolen var ny i 2010. Dette året bestemte jeg meg for å videreutdanne meg i digital kompetanse da jeg ser at det er viktig for at jeg som lærer skal klare å følge med utviklingen.

lørdag 3. mars 2012

Fra pedagog til journalist

D. Tvet sier at nyhet er hendelser som blir formidlet gjennom personlig kommunikasjon via ulike typer nettverk; den lille(familie, jobb, naboer, venner osv.) og den store som er massemedia. I denne arbeidkravsoppgaven  skulle vi som gruppe produsere en nettavis. Denne oppgaven satt krav til at vi også måtte bli journalister og skrive to ulike arikler; nyhetsarikkel og en feature-artikkel.(Tvedt: s 112)

Å jobbe prosjekorientert når en bor på forskjellige kanter av landet byr på utfordringer, men vi har funnet en løsning som fungerer for oss. Jeg ser nytten som google docs dokumentene gir oss med å kunne samkrive, ha idemyldring og å diskutere oss frem til problemstilling. Etter som vi også har opprettet en facebook-gruppe har vi også muligheter til å ta opp utfordringer og ideer som møter oss underveis.

I denne oppgaven kom vi som gruppe frem til et tema vi ville skulle være gjennomgående i artiklene til nettavisen vår. Vi ville belyse hvordan digitale artefekter preger barnas hverdag sett i lys av skolehverdagen til ulike aldersgrupper. Vi gav hverandre frie tøyler til hvordan vi ville vinkle artiklene våre, men de måtte stå i henhold til problemstillingen.

En nyhetsartikkel er en tekst som formidler nyheter, den forteller oss om en hendelse eller gjør greie for en sak og er saklig tekst med nyhetsstoff. (www.norsksidene.no)
I en feature er det viktig med en god idé, og teksten har et spesielt særpreg. Inntrykk og opplevelser blir skildret der og da, gjennom beskrivelse, replikker, sanseinntrykk, kontraster, gjentakelser og symboler. Leseren får da en følelse av å bli dradd inn til mennesker og situasjoner. (http://no.wikipedia.org/wiki/Feature-artikkel)

Med det var det bare til å sette i gang tenkte jeg med godt mot. Dette motet minsket etter hvert som dagene gikk. Jeg opplevde at det å være reporter ikke var så enkelt som jeg hadde forestilt meg. Ideene var der, men aldri hadde 200 og 500 ord vært så vanskelig å få ned på papiret. Jeg hadde skrivesperre i dagevis. Jeg skrev en setning slettet den, startet på nytt utallige ganger. Etter endeløse forsøk klarte jeg til slutt å knote sammen artiklene mine.

Denne erfaringen har gitt meg svar på at jeg bør nok beholde dagjobben min som pedagog. Noen journalist er jeg ikke. Men samtidig har den gitt meg mange nye ideer til hvordan jeg som pedagog kan gjøre undervisningen mer spennende og la elevene jobbe prosjektorientert i skolen. Kanskje det blir en nettavis fra min skole om tid og stunder.



Kilder: Tvedt, D Ideane ned på papiret Kompendium i mediedesign DKL 104
www.norsksidene.no (nedlastet: 03.03.12)
            http://no.wikipedia.org/wiki/Feature-artikkel (nedlastet: 03.03.12)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar